-
Pedagogers arbete med förskolebarns inflytand...
Häftad bok. Malmö högskola. 2016. 206 sidor.
Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek
FRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9789186295172
- Titel
- Pedagogers arbete med förskolebarns inflytande : en demokratididaktisk studie
- Författare
- Westlund, Kristina
- Förlag
- Malmö högskola
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 206 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 160 x 240 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 415 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I licentiatuppsatsen Pedagogers arbete med förskolebarns inflytande undersöks vad arbetet med förskolebarns inflytande kan innebära i praktiken. Genom observationer på två förskoleavdelningar samt intervjuer med pedagogerna, besvaras frågor om vilket innehåll, vilka arbetsformer och vilka dilemman som kommer till uttryck i detta arbete. Frågeställningarna handlar även om hur arbetet kan förstås ur ett kritiskt relationellt perspektiv. Arbetet med barns inflytande rymmer en variation i såväl arbetsformer som innehåll, visar studien. Stor vikt läggs vid att barn ska få individuella möjligheter att välja och bestämma. Pedagogerna ställs inför dilemman som bland annat rör genus, individualism och rättvisa. När ett kritiskt relationellt demokratibegrepp används för att förstå pedagogernas arbete, utmanas den individualistiska tolkningen av inflytande som träder fram i resultaten. Begreppet samflytande förs in, vilket vidgar förståelsen av vad barns inflytande kan innebära. Pedagogernas arbete med förskolebarns inflytande visar sig ske i en ständig avvägning mellan frihet och styrning. Det kritiskt relationella perspektivet i studien bidrar till att problematisera detta spänningsfält.
Malmö högskola 9789186295172 -
FÖRSKOLA I RÖRELSE OCH FÖRÄNDRING - Barn oc...
Häftad bok.
Gott skick. Studentlitteratur, 2015, 145 s., något hörnveck (hundöra), i övrigt. i mkt gott skick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144104348
- Titel
- Förskola i rörelse och förändring : barn och pedagoger skapar mening tillsammans
- Författare
- Dahlbeck, Per - Westlund, Kristina
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 145 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 115 x 222 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 280 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur skapar vi en förskola som är meningsfull för barnen och dit varje barn går med lätta steg? Bokens författare, som alla drivs av en uttalad ambition att skapa just en sådan förskola, beskriver hur de arbetar för att få syn på och ta tillvara barns perspektiv, erfarenheter och lust att utforska. I boken skildras fyra projektarbeten som genomförts med barn i olika åldrar. Genom pedagogernas praxisnära dokumentation, undersökande arbetssätt och nyfikna blick får vi ta del av aktiviteter som gör skillnad för både barn och vuxna. Här ges en mängd exempel på vad det kan innebära att skapa möjligheter för barnen att utforska områden som de vuxna redan har kunskaper om. Men vi får också se hur pedagogerna fångar de tillfällen då barnen överskrider denna kunskap och erövrar områden som är helt okända för vuxna.
Förskola i rörelse och förändring kan med fördel användas i grundutbildning av förskollärare och som underlag för utveckling av förskoleverksamhet och förskollärares kompetensutveckling. Den är också angelägen för politiker, tjänstemän, förskolechefer och vårdnadshavare intresserade av förskoleverksamhet.
9789144104348 -
Att skapa språk och mening : litteracitetsarb...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Per Dahlbeck, Kristina Westlund (red.).
Dahlbeck, Per, (1950-) (redaktör/utgivare)
Westlund, Kristina, (1977-) (redaktör/utgivare)
En del understrykningar med blyerts.
Upplaga 1
Publicerad: Lund : Studentlitteratur, [2018]
Svenska 147 sidor … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144118741
- Titel
- Att skapa språk och mening : litteracitetsarbete i förskola och förskoleklass
- Författare
- Dahlbeck, Per - Westlund, Kristina
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 270 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilken verksamhet på en förskola kan medföra att barn skapar mening och utvecklar sina språkliga förmågor? Andemeningen i denna bok är att det inte bara finns en ”rätt” verksamhet som ger utrymme för och medverkar till att barn kan skapa mening och utveckla sin språkliga förmåga. Bokens kapitel ger exempel på olika verksamheter i förskolor och i förskoleklass. Olika praktiker, men som förenas i sin syn på barn och språkande. En syn som innebär att pedagoger tar tillvara varje barns erfarenheter, frågor och nyfikenhet och låter verksamheten styras av det. Samtidigt ska verksamheten bidra till att barn språkar och kommunicerar på många olika sätt och där barnens uttrycksformer inte ses som konkurrerande utan som att de gynnar varandra.
Boken kan med fördel användas i grundutbildning av förskollärare och lärare med inriktning F-3. Den kan användas som underlag för utveckling av förskoleverksamhet och förskollärares och lärares kompetensutveckling. Den är också angelägen för politiker, tjänstemän, förskolechefer och vårdnadshavare som är intresserade av förskoleverksamhet.
9789144118741 -
Handbok i kvalitativ analys
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2014. 288 sidor.
Mycket gott skick. Inga understrykningar eller anteckningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147111657
- Titel
- Handbok i kvalitativ analys
- Författare
- Fejes, Andreas
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 376 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Handbok i kvalitativ analys är en oumbärlig handbok för dig som ska skriva en akademisk uppsats baserad på kvalitativ datainsamling som exempelvis kvalitativa intervjuer, detaljerade observationer av samtal, textdokument eller fältstudier. Här får du konkreta råd och en gedigen genomgång av grundläggande aspekter av kvalitativ forskning samt redskap för att analysera data.
Läs mer
Boken redogör för olika former av kvalitativ analys och går därutöver även igenom forskarens roll, forskningsprocessen, metoder för datainsamling samt vilken metodansats som kan vara lämplig att välja. Elva olika metodansatser presenteras ingående:
- grundad teori
- hermeneutik
- diskursanalys
- diskursiv psykologi
- aktör-nätverksteori
- fenomenologi
- fenomenografi
- interpretativ fenomenologisk analys
- textanalys
- konversationsanalys
- fältforskning
- livsberättelser
I denna uppdaterade tredje upplaga finns bl.a. ett nyskrivet kapitel om diskursiv psykologi och tips om litteratur för vidare läsning.
Om författarna
Bokens huvudredaktörer är Andreas Fejes, professor i vuxenpedagogik, och Robert Thornberg, professor i pedagogik, vid institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings universitet. Övriga medförfattare har alla gedigna kunskaper inom sina respektive specialområden och lång erfarenhet av att handleda studenter.
Liber 2 9789147111657 -
Handbok i kvalitativ analys
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2009. 240 sidor.
Nyskick. Bok i perfekt skick.
BAKSIDESTEXT: se bild 2Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147084760
- Titel
- Handbok i kvalitativ analys
- Författare
- Fejes, Andreas
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 318 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Handbok i kvalitativ analys är en oumbärlig handbok för dig som ska skriva en akademisk uppsats baserad på kvalitativ datainsamling som exempelvis kvalitativa intervjuer, detaljerade observationer av samtal, textdokument eller fältstudier. Här får du konkreta råd och en gedigen genomgång av grundläggande aspekter av kvalitativ forskning samt redskap för att analysera data.
Läs mer
Boken redogör för olika former av kvalitativ analys och går därutöver även igenom forskarens roll, forskningsprocessen, metoder för datainsamling samt vilken metodansats som kan vara lämplig att välja. Elva olika metodansatser presenteras ingående:
- grundad teori
- hermeneutik
- diskursanalys
- diskursiv psykologi
- aktör-nätverksteori
- fenomenologi
- fenomenografi
- interpretativ fenomenologisk analys
- textanalys
- konversationsanalys
- fältforskning
- livsberättelser
I denna uppdaterade tredje upplaga finns bl.a. ett nyskrivet kapitel om diskursiv psykologi och tips om litteratur för vidare läsning.
Om författarna
Bokens huvudredaktörer är Andreas Fejes, professor i vuxenpedagogik, och Robert Thornberg, professor i pedagogik, vid institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings universitet. Övriga medförfattare har alla gedigna kunskaper inom sina respektive specialområden och lång erfarenhet av att handleda studenter.
Liber 1 9789147084760 -
Handbok i kvalitativ analys
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2009. 240 sidor.
Mycket gott skick. Utan understrykningar/anteckningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147084760
- Titel
- Handbok i kvalitativ analys
- Författare
- Fejes, Andreas
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 318 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Handbok i kvalitativ analys är en oumbärlig handbok för dig som ska skriva en akademisk uppsats baserad på kvalitativ datainsamling som exempelvis kvalitativa intervjuer, detaljerade observationer av samtal, textdokument eller fältstudier. Här får du konkreta råd och en gedigen genomgång av grundläggande aspekter av kvalitativ forskning samt redskap för att analysera data.
Läs mer
Boken redogör för olika former av kvalitativ analys och går därutöver även igenom forskarens roll, forskningsprocessen, metoder för datainsamling samt vilken metodansats som kan vara lämplig att välja. Elva olika metodansatser presenteras ingående:
- grundad teori
- hermeneutik
- diskursanalys
- diskursiv psykologi
- aktör-nätverksteori
- fenomenologi
- fenomenografi
- interpretativ fenomenologisk analys
- textanalys
- konversationsanalys
- fältforskning
- livsberättelser
I denna uppdaterade tredje upplaga finns bl.a. ett nyskrivet kapitel om diskursiv psykologi och tips om litteratur för vidare läsning.
Om författarna
Bokens huvudredaktörer är Andreas Fejes, professor i vuxenpedagogik, och Robert Thornberg, professor i pedagogik, vid institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings universitet. Övriga medförfattare har alla gedigna kunskaper inom sina respektive specialområden och lång erfarenhet av att handleda studenter.
Liber 1 9789147084760 -
Utbildningsvetenskap för förskolan
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 2 uppl. 2017. 331 sidor.
Nyskick. Inga överstrykningar eller hundöron. Inga märken eller repor i omslaget.
Den populära Utbildningsvetenskap för förskolan ges nu ut i en helt omarbetad version med flera nyskrivna kapitel. Den uppdaterade boken är ett fortsatt bidrag till att formulera läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127818767
- Titel
- Utbildningsvetenskap för förskolan
- Författare
- Riddersporre, Bim
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 331 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 230 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 780 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den populära Utbildningsvetenskap för förskolan ges nu ut i en helt omarbetad version med flera nyskrivna kapitel. Den uppdaterade boken är ett fortsatt bidrag till att formulera förskolans egen kunskapsbas och möter behovet av pedagogisk fördjupning.
Boken följer förändringen av förskolan, från att vara en social och omsorgsinriktad verksamhet till att bli en del av utbildningssystemet. Den är indelad i tre större sektioner:
• Perspektiv på förskola och barndom
• Lärande, demokrati och ämnesdidaktik
• Förskola i dagens Sverige
Utbildningsvetenskap för förskolan är främst avsedd för studerande på förskollärarutbildningen och för fortbildning av förskollärare. Den riktar sig även till förskolechefer.
Natur & Kultur Akademisk 2 9789127818767 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147111657
- Titel
- Handbok i kvalitativ analys
- Författare
- Fejes, Andreas
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 376 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Handbok i kvalitativ analys är en oumbärlig handbok för dig som ska skriva en akademisk uppsats baserad på kvalitativ datainsamling som exempelvis kvalitativa intervjuer, detaljerade observationer av samtal, textdokument eller fältstudier. Här får du konkreta råd och en gedigen genomgång av grundläggande aspekter av kvalitativ forskning samt redskap för att analysera data.
Läs mer
Boken redogör för olika former av kvalitativ analys och går därutöver även igenom forskarens roll, forskningsprocessen, metoder för datainsamling samt vilken metodansats som kan vara lämplig att välja. Elva olika metodansatser presenteras ingående:
- grundad teori
- hermeneutik
- diskursanalys
- diskursiv psykologi
- aktör-nätverksteori
- fenomenologi
- fenomenografi
- interpretativ fenomenologisk analys
- textanalys
- konversationsanalys
- fältforskning
- livsberättelser
I denna uppdaterade tredje upplaga finns bl.a. ett nyskrivet kapitel om diskursiv psykologi och tips om litteratur för vidare läsning.
Om författarna
Bokens huvudredaktörer är Andreas Fejes, professor i vuxenpedagogik, och Robert Thornberg, professor i pedagogik, vid institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings universitet. Övriga medförfattare har alla gedigna kunskaper inom sina respektive specialområden och lång erfarenhet av att handleda studenter.
Liber 2 9789147111657
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn